Weet jij hoe CBD-olie werkt?

CBD-olie , wetenschappelijk bekend als cannabidiololie, wordt op grote schaal op de markt gebracht als een remedie voor alles, van ontstekingen en chronische pijn tot angst en slapeloosheid. Toen CBD (cannabidiol) werd geïsoleerd uit marihuana, bleek het anders te zijn dan THC (tetrahydrocannabinol). Wetenschappers hebben ontdekt dat CBD geen psychoactieve werking heeft, maar veel geneeskrachtige eigenschappen heeft. Maar wat is CBD precies  en zijn er aanwijzingen dat het echt werkt?

Wat is CBD-olie?

Cannabidiol (CBD) is een van de verschillende chemische verbindingen die cannabinoïden worden genoemd en die in cannabis worden aangetroffen. Het veroorzaakt geen bedwelming en veroorzaakt ook geen psychotische reacties. De effecten van CBD omvatten zowel fysieke als mentale ontspanning, vermindering van pijn en ontsteking en verbeterde concentratie

CBD-olie wordt gemaakt door uit hennep gewonnen CBD te verdunnen tot een dragerolie. Het kan bijvoorbeeld kokos-, olijf-, zonnebloem- of hennepolie zijn. Vervolgens wordt het toegevoegd aan oliën, crèmes en lotions, verdampers , tabletten en zelfs snoep.

Wat is het bewijs dat het werkt?

Er wordt al jaren onderzoek gedaan naar de effecten van CBD. Er wordt veel onderzoek gedaan en de Wereldgezondheidsorganisatie en andere toonaangevende organisaties zijn het erover eens dat er meer onderzoek nodig is.

Fytocannabinoïden zoals CBD werken in ons lichaam, ze binden zich aan de receptoren van ons endocannabinoïdesysteem in de hersenen en het zenuwstelsel. CBD veroorzaakt veranderingen in het functioneren van cellen en heeft verschillende positieve effecten door het hele lichaam.

Het meeste onderzoek dat tot nu toe is gedaan, bewijst dat CBD kan helpen bij het verlichten van pijn, angst en slapeloosheid. Het speelt ook een belangrijke rol bij geestesziekten: onderzoek uitgevoerd aan de Universiteit van São Paulo in 2017 bevestigde dat CBD angst helpt verminderen. En het is deze werkzame stof die een kalmerend effect heeft, wat op zijn beurt zorgt voor een significante verbetering van aandoeningen zoals angst, depressie, stress en slapeloosheid.

Het heeft een aantal positieve effecten op het cardiovasculaire systeem, wat zich vertaalt in het vermogen om de bloeddruk te verlagen. Zo kan het hart- en hersenaanvallen helpen voorkomen. Dierstudies tonen aan dat de combinatie van ontspannende, ontstekingsremmende en antioxiderende effecten dient om het hart te beschermen.

CBD en epilepsie, kanker, multiple sclerose

Het is aangetoond dat CBD effectief is bij de behandeling van aandoeningen zoals artritis of epilepsie bij kinderen. Het vermindert door chemotherapie veroorzaakte misselijkheid en heeft ook veel voordelen voor onze huid wanneer het plaatselijk wordt aangebracht.

CBD kan de symptomen van spasticiteit aanzienlijk verlichten bij patiënten met MS. MS veroorzaakt krampen, hevige pijn en slaapproblemen. Spasticiteit beïnvloedt de mobiliteit, spraak of andere activiteiten van het dagelijks leven van de patiënt. CBD-oliën kunnen het welzijn van de patiënt sterk beïnvloeden.

Er zijn veel ziekten die chronische pijn veroorzaken. Dergelijke ziekten omvatten bijvoorbeeld RA, degeneratieve ziekte of de gewone fibromyalgie. Omdat CBD een pijnstillende en ontstekingsremmende werking heeft, kan het helpen om andere synthetische producten zoals Ibuprofen op natuurlijke wijze te vervangen.

De kalmerende eigenschappen van CBD-olie

CBD heeft een kalmerende werking. Het helpt bij slaapproblemen en vermindert angst, waardoor het vaak onmogelijk is om in slaap te vallen. Het kan ook diepe slaapcycli verlengen en de REM-fasen verkorten waarin nachtmerries optreden. De cannabinoïde kan daarom een ​​bondgenoot zijn tijdens het rusten.

Omdat CBD chronische pijn helpt verminderen, kan het bovendien nuttig zijn voor mensen die aan deze aandoening lijden en die niet in slaap kunnen vallen omdat ze niet in slaap kunnen vallen.

De huid wordt verzorgd door preparaten met CBD

CBD is ook geïndiceerd voor de verlichting van bepaalde huidaandoeningen zoals psoriasis, acne en atopische dermatitis.

De werkzame stoffen van deze plant worden gebruikt in producten die de haargroei stimuleren en haaruitval verminderen, nagels en haarvezels herstellen, de bloedsomloop en pijn veroorzaakt door spataderen verbeteren.

Waar moet je op letten bij het kopen van CBD-olie?

Daarom is het belangrijk om een ​​product te kiezen van een gerenommeerde fabrikant die geen overdreven beloftes doet over de eigenschappen ervan. Let op de aangegeven hoeveelheid CBD of cannibidiol in het product. Voor olie wordt vaak een 10% product aangeboden, met 1000 mg CBD of cannabidiol voor elke 10 ml olie.

Hennep is een plant die al minstens 3000 jaar medicinaal wordt gebruikt. Zijn onderzoek is echter nog maar net begonnen. Er is nog steeds behoefte aan een beter begrip van de indicaties, doseringen en beste toedieningsmethoden voor elk afzonderlijk therapeutisch of profylactisch doel. CBD is geen wondermiddel voor alle ziekten, maar het kan therapieën aanvullen en genezing ondersteunen.

You may also like...